Výuka psaní a především správný úchop tužky či pera je složitější, než se na první pohled může zdát. Přitom způsob, kterým se váš prvňáček naučí psát, poznamená jeho styl psaní na celý život. Jak tedy dítě naučit psát hezky a správně držet psací potřeby?
Dodržování správných zásad psaní je klíčové
Jistě už jste od mnoha rodičů slyšeli, že psaní jejich dětí připomíná spíše škrabopis než krasopis. Pro správné psaní je důležité dodržování správných návyků a zásad. Důležité přitom je, aby se je dítě naučilo včas, a tak se pro ně staly automatickými. Jakmile si začínající pisatel zafixuje špatné návyky, jen těžko se jich zbavuje. Nejrozšířenějším zlozvykem je špatné držení psacích potřeb. Tomu je ovšem možné předcházet již v předškolním věku, kdy je nejlepší doba proto, aby se dítko naučilo, jak s psacími či kreslícími potřebami zacházet.
Mezi základní zásady psaní patří:
- navození pozitivní atmosféry – psaní má být pro dítě radost.
- Výběr psacích potřeb – o vhodném peru pro prvňáčky vás bude informovat paní učitelka. Kromě pera je však vhodné dítěti pořídit také pomůcky pro uvolnění ruky. Patří mezi ně například fixy, voskovky nebo ploché štětce.
- Správné sezení – chodidla by měla být celou plochou opřena o podlahu, vzdálenost mezi koleny je na dvě pěsti, ruka, která nepíše, přidržuje sešit, v kyčli, koleni a kotníku by měl být pravý úhel (90°).
- Uvolnění ruky – před psaním, ale i během psaní je potřeba ruku uvolňovat. Procvičuje se nejen zápěstí, ale celá ruka. Prstíky mohou naznačovat padání deště souběžně s pohybem celých paží odshora dolů.
- Držení psacích potřeb – dítě je potřeba naučit správný špetkový úchop.
- Natočení sešitu – sklon psací plochy ovlivňuje výsledný sklon písma. U praváka by měl být papír natočený tak, aby pravý roh směřoval doleva nahoru. U leváků záleží, jak jim natočení vyhovuje.
- Správné osvětlení – dítě musí na psací plochu dobře vidět. U praváků by mělo světlo na sešit dopadat zleva, u leváka zprava.
- Přiměřená doba psaní – nic se nemá přehánět. Při nástupu do školy by trénink psaní neměl přesahovat 10 minut. Postupem času se doba psaní úměrně zvyšuje.
Se psaním pomůže procvičování jemné motoriky
Jemná motorika je zaměřená na ruce a prsty. Je důležitá pro psaní, kreslení, stříhání a další dovednosti, které se provádí rukama. Nacvičovat ji můžete různě. Oblíbené je stavění z kostek, třídění tvarů, navlékání korálků, skládání puzzle, modelování z plastelíny atd. To vše dokáže dětem pomoci při výuce psaní. Velkou měrou se na psaní podepisují také zkušenosti s kreslením či malováním, proto děti nechte kreativně rozvíjet. Pokud si děti neoblíbí malování a kreslení, bude pravděpodobně složitější je nadchnout pro psaní.
Pro psaní je důležité vytvořit optimální podmínky
Aby dítě mělo radost ze psaní, je potřeba mu k tomu vytvořit vhodné podmínky. Samozřejmostí je ergonomická židle a dostatečně velký stůl na psaní. Důležitou roli ovšem hraje i atmosféra. Dítě by se mělo cítit v pohodě, a ne ve stresu.
Před psaním je potřeba si procvičit ruku. Můžete si přitom říkat básničky a do toho prokroužit zápěstí. Procvičit by se měly také jednotlivé prstíky. Dítě může napodobovat třeba hru na klavír nebo to, jak padají kapky vody při dešti. Zapomínat by se nemělo ani na procvičení celého ramene.
Nejdříve si psaní písmenka můžete nacvičit třeba ve vzduchu, klacíkem do písku nebo prstíkem do mouky. Vždy je nejlepší začít od nejmenšího tvaru po ten největší. Netlačte na prvňáčka, aby měl hned pěkné písmo. Nejde o to, zda je písmenko kostrbaté, ale o to, zda má správný tvar. Úpravu psaní můžete vylepšovat postupně
Zaměřte se na plynulé pohyby ruky
Při psaní je důležité nejen správné obtahování nebo kopírování tvarů, ale také plynulé pohyby ruky. Začít můžete malováním celou paží, třeba houbou na tabuli. Doma můžete kreslit tvary celou paží do vzduchu. Řekněte svému prvňáčkovi, že kreslí třeba obří sluníčko. Tak bude muset pracovat s celou rukou. Dále můžete velké tvary obtahovat pomocí měkkého kulatého štětce. Následovat bude kreslení prstem v písku nebo v mouce.
Plynulé pohyby ruky podpoříte hrou s barvami. Nechte dítě vymalovávat omalovánky, kreslit čárky, klubíčka, smyčky nebo vlnky. Pak můžete pomalu přejít na nácvik obkreslování v cvičebnici.
Trénujte správné držení pera
Při procvičování psaní dbejte na správné držení psací pomůcky. Úchop se v budoucnu podepíše na kvalitě, čitelnosti, rychlosti a úhlednosti psaní. Správnému úchopu se říká špetkový. Palec se bříškem opírá o pero, které podpírá prostředníček. Ukazováček je na psací potřebě jen lehce položený. Prsty jsou pokrčeny, nikoliv prohnuty. Prohnutý ukazováček je signálem příliš velkého tlaku, který může vyústit až v bolest prstu. Nejlepší procvičování pro špetkový úchop je sypání zrníček kuřátkům. Děti zvedají ukazováček a napodobují, jak kuřátko zobe zrní.
Motivací ke spaní může být výběr pera, které se bude vašemu prvňáčkovi líbit. Pero by však mělo být určeno pro psaní v první třídě. Vhodný model vám doporučí třídní učitelka. Barevné provedení nebo obrázek nechte vybrat dítě. S oblíbeným perem se mu totiž bude psát jedna radost.
V písmenkách hledejte podobnosti
Psaní může být pro prvňáčky jednodušší, pokud jim ukážete podobnost mezi písmenkem a konkrétní věcí. Daná věc se může stát předlohou pro tvar písmen. Výhodou je, že daný tvar může dítě znát již z dřívějška, takže se mu bude písmenko snadněji učit. Například písmeno V vypadá jako zub na pile, písmeno O je zase podobné vajíčku, U vypadá jako umyvadlo a písmeno E vypadá jako hřeben na česání vlasů. Díky podobnostem přestanou být písmenka pro děti jen abstraktními tvary.
Učte ho nová písmenka, ale také opakujte ta, která dobře zná
Pokud vás zajímá, jak děti učit psát tak, aby je to bavilo, nechte je opakovat i písmenka, která dobře umí. Nácvik nových písmen může být frustrující, což může v dlouhodobém horizontu vést k tomu, že děti nebudou mít ze psaní radost. Proto je důležité procvičovat nejen písmena, která dělají dětem problémy nebo se je nově učí, ale také ta, která jim už jdou dobře. Získají tak sebevědomí, díky kterému lépe překonají problémy. Rovnováha je v tomto případě skutečně důležitá.
Čeho by se rodiče při psaní s dětmi měli vyvarovat?
I rodiče mají jen jedny nervy a někdy je zkrátka den, kdy nemají tolik trpělivosti, kolik by bylo potřeba. Při psaní s malými dětmi je však důležité je nevystavovat stresu, nátlaku a netrpělivosti. Proto jim dopřejte přestávky. Nechte je napsat třeba jeden řádek a poté jim dejte čas, aby si udělaly pár dřepů nebo se proběhly. Následně můžete v psaní pokračovat.
Jak je to se psaním, když máte doma leváka
Praváci i leváci by měli pero držet špetkovým úchopem. Rozdíl je ve sklonu papíru a poloze ruky. Vzhledem k tomu, že si při psaní leváci text rukou zakrývají, může dojít k rozmazání inkoustu. Proto je vhodné sáhnout spíše po rolleru než plnicím peru.
U leváků je důležité, aby ve škole seděli na levé straně lavice a měli dostatek prostoru pro psaní. Sklon psací plochy by se u nich měl řešit individuálně.
Nechte svému dítěti při psaní hodně volnosti, ale nezapomeňte dbát na dodržování zásad správného psaní.