Prázdniny jsou v plném proudu, stejně jako každý rok ale utečou až příliš rychle. Kdo má doma malého školáka, ten si je užívá plnými doušky, protože nemusí řešit domácí úkoly. Rodiče předškoláků se během nich připravují na školní povinnosti, se kterými je třeba seznámit i budoucího školáka nebo školačku, shání také potřebnou výbavu. Jak dítě připravit na nástup do první třídy, aby vše proběhlo s úsměvem a bez jediné slzičky?
Přechod ze školky do školy není snadný
Děti nastupují do školy nejčastěji v 6 letech, poslední dobou ale přibývá odkladů školní docházky. Děti (a v některých případech rodiče), nejsou na nástup do školy připravené, proto jim rodiče o rok prodlužují dětství. Děti pak ale nemusí nutně zůstávat ve školce, na doporučení pedagogicko-psychologické poradny (PPP) mohou nastoupit do přípravného ročníku a dohnat vše, co zatím nezvládají.
Náš tip: Nikdy dítě školou nestrašte. Povídejte si o tom, jak si školu pamatujete vy, vyprávějte dítěti veselé historky ze školních let. Prohlédněte si společně fotky, zajděte se do školy před nástupem podívat. Nepřenášejte na dítě svou nervozitu. Věnujte se mu a když náhodou zjistíte, že ještě není na školu připravené, klidně o odklad školní docházky požádejte.
Co musí předškolák umět a jaké jsou na školáka požadavky?
Příprava do školy probíhá už v rámci docházky do mateřské školky, kde se dítě na nástup do první třídy průběžně připravuje.
Děti si tam jen nehrají a nechodí na procházky, ale v pravidelných blocích procvičují grafomotoriku, hrubou i jemnou motoriku, učí se básničky a mnohdy i první písmenka. Zároveň trénují samostatnost a sebedůvěru, učí se být nějaký ten čas bez rodičů.
Co by mělo umět dítě ve 2 letech?
Dítě ve 2 letech už není žádné malé miminko, které je odkázané na péči rodičů. Děti v tomto věku by měly zvládnout otáčet stránky v knížce, obléknout si kalhoty, čepici nebo ponožky, postavit věž ze 4 kostek a bez problémů si otevřít dveře.
Co by mělo umět dítě ve 3 letech?
V období mezi druhým a třetím rokem života se dítě posune zase o pěkný kus dopředu. Oblíbenou aktivitou je navlékání korálků a trávení času na dětském hřišti, kde může překonávat různé překážky a užívat si na skluzavce.
Dítě ve 3 letech je samostatné, dokáže přenést předmět z jednoho místa na druhou, skákat sounož, stát na jedné noze, chodit rovně nejen dopředu, ale i pozpátku. V ruce udrží tužku nebo štětec, rádo modeluje a umí se samo svléknout a obléknout. Umí také plnit jednoduché pokyny, plynule mluví a jeho slovní zásoba je už poměrně široká.
Co musí umět dítě do první třídy?
Nástup do školy je velká věc, před tímto důležitým milníkem tak není od věci nejen vědět, co má dítě ovládat, ale také ověření školní zralosti, tedy schopností zvládnout tuhle změnu, odborníkem.
Víte, že školní zralostí označujeme fyzickou a duševní připravenost dítěte vstoupit do školy? Je výsledkem předchozí etapy vývoje dítěte, které by se mělo bez obtíží vyrovnat se změnou prostředí i lidí kolem sebe, zároveň by se mělo vydržet soustředit i na to, co ho třeba tak úplně nezajímá a být schopné komunikovat s ostatními a spolupracovat s nimi. Co dalšího má budoucí prvňáček ovládat?
- Základem je správný úchop tužky. Měly by na něj dohlížet už paní učitelky ve školce, špatný návyk se totiž hodně těžko přeučuje.
- Dítě by mělo být schopné se vyjádřit a vyprávět, ideálně také mluvit bez vad.
- Další důležitou zručností je umět stříhat nůžkami. S tím souvisí také lepení, malování, kreslení, modelování
- Opomenout nesmíme ani sluchové vnímání. Dítě by mělo rozeznat různé zvuky, určit první hlásku ve slově, rozlišit délku slabik apod.
- Děti ve škole už musí umět rozeznat barvy, mělo by si poradit se základními geometrickými tvary, obtíže by nemělo způsobit ani řazení předmětů do skupin (podle barvy, tvaru, velikosti, …).
- Pro vstup do školy je důležité také zrakové vnímání. Umí dítě najít rozdíl mezi podobnými obrázky? Dokáže složit puzzle? Dokáže říct, který předmět chybí?
- Důležitá je i orientace, a to jak v prostoru, tak čase. Co je dole a co nahoře? Kde je pravá a kde levá strana? Co je pod, nad, za, před, vedle, první, prostřední, poslední? Co bylo včera a co je dnes? Co bude zítra?
- Zapomínat nesmíme ani na pohybovou a fyzickou zdatnost. Jak mu jde běhání, skákání přes švihadlo, házení míče a jak koordinuje své pohyby?
- Nepůjde to ani bez schopnosti se soustředit a nenechat se ničím aspoň 15 minut rozptýlit. Postupem času se tato doba bude prodlužovat.
- Podstatná je i samostatnost. Dokáže se dítě samo nejen obléknout a svléknout, ale i umýt a učesat? Zvládne říct básničku a samostatně pracovat?
- Dítě by také mělo umět pozdravit, poprosit, poděkovat, omluvit se a podělit se s ostatními.
- Zásadní je i schopnost komunikace, a to nejen s vrstevníky, ale i dospělými.
Náš tip: S nástupem do školy je spojená i změna režimu. Dbejte tak na dostatečný spánek. Aby byla zachována mentální i fyzická výkonnost dítěte mladšího školního věku, dopřejte mu každý den 9 až 11 hodin spánku.
Jak dítě na školu dobře připravit?
Kromě toho, že se mu budete věnovat, trávit s ním dostatek času, chválit ho, číst společně pohádky, vyrážet na výlety a dávat mu hromadu podmětů k rozvoji, je třeba před nástupem do první třídy také pořídit nezbytnou výbavu.
Některé děti ji, jak je zvykem z dřívějších časů, dostanou od Ježíška, jiným ji rodiče pořizují až ve chvíli, kdy mají jistotu, že do školy dítě opravdu půjde. Často se pak na výběru podílí i samotné dítě, což je jen dobře. Když si samo vybere aktovku a další věci, bude se do té školy přeci jen víc těšit.
Víte, že důležitou otázkou před zápisem do první třídy je i to, zda je dítě fyzicky vyspělé a unese aktovku?
Právě ta je asi nejdůležitější součástí výbavy každého malého školáka. Mnoho rodičů se při jejím výběru rozmýšlí, zda sáhnout po klasické aktovce, nebo dát přednost tolik oblíbenému batohu.
Do první třídy je určitě lepší aktovka, protože je přehlednější a dítě v ní hned zjistí, zda má vše, co potřebuje. Kdo ale preferuje školní batoh, ten by měl vybrat ten s polstrovanými a ergonomicky tvarovanými zády, dostatečně širokými popruhy a nízkou hmotností.
Co všechno budoucí prvňáček potřebuje?
První třída je hlavně o zvykání si na nové věci, přesto je potřeba prvňákům pořídit poměrně obsáhlou výbavu.
- Základem je, jak už jsme zmínili výše, dobře vybraná školní aktovka. Tu poznáte podle toho, že není širší než ramena dítěte, kopíruje páteř a její spodek sahá do úrovně kyčlí. Nezapomínejte ani na reflexní prvky. Víte, že možná oceníte i pláštěnku na aktovku?
- Do aktovky patří penál, ve kterém nesmí chybět tužky, pastelky, guma, ořezávátko, nůžky s gumovou nebo kulatou špičkou a malé pravítko. Na pero je čas, s jeho výběrem vám později poradí paní učitelka. Víte, že do první třídy bohatě stačí jednopatrový penál? Vyhnete se tak zbytečné panice z toho, že dítě při hodině nedokáže nějakou věc najít.
- Do výbavy každého školáka patří i kufřík na výtvarnou výchovu, ve kterém nesmí chybět vodové a temperové barvy, paleta na míchání barev, kelímek na vodu s víčkem, kulaté i ploché štětce, modelovací hmota, lepidlo, nůžky, ubrus na lavici, hadřík, zástěra, pastelky, voskovky, špejle, modelovací podložka, případně čtvrtky a barevné papíry.
- Zapomenout nesmíme ani na tvrdé desky na malé i velké sešity a učebnice, obaly na sešity a učebnice a desky na písmena a číslice.
- Na hodiny tělesné výchovy je zase třeba pořídit sáček na tělocvik (tam patří tričko, kraťasy, slabá mikina, tepláky) a další pytlík na tenisky.
- Do školy budou třeba i přezůvky.
- Podstatná věc na závěr – box na svačinu a láhev na pití, která neteče.
Náš tip na závěr: Než se pustíte do pořizování kompletní výbavy, ověřte si, co vyžaduje právě vaše škola. Mnohdy se totiž stane, že škola nějaké pomůcky pořídí hromadně a vy je pak vlastně koupíte dvakrát.
Některé školy dávají seznam věcí už před prázdninami, aby rodiče věděly, co mají koupit a co je zbytečné, jiné ho dávají až v září. Výjimkou nejsou ani školy, kde takový seznam vůbec nemají. Navíc, co si budeme povídat, každá paní učitelka vyžaduje něco jiného.