Co je to Montessori?
Montessori výuka je vzdělávací program, se kterým přišla italská lékařka Maria Montessori. Základ vzdělávání dětí stojí na poznávání a respektování dítěte a jeho potřeb. Montessori pedagogikou se v Česku zabývají zejména školky. Učitel funguje především jako rádce a pomocník. Pozoruje děti, protože chce zachytit dobu, ve které je dítko připravené přijmout nové vědomosti. A ta je u každého dítka jiná.
Pomocí Montessori přístupu umožňujete dětem najít nejvhodnější formu i tempo vzdělávání. Ke každému dítěti se proto musí přistupovat individuálně. Montessori principy můžete v určité míře aplikovat i doma. Vzhledem k tomu, že tato metoda vede dítě k samostatnosti, je potřeba dítěti správně připravit prostředí.
Montessori prostředí spočívá v pořádku a řádu uspořádaných věcí. Proto doma upravte výšku nábytku i poliček, aby na ně děti pohodlně dosáhly a mohly si z nich podat věci pro činnosti, kterým se chtějí věnovat. Kromě úpravy prostředí Montessori klade důraz na to, aby se členové rodiny vzájemně respektovali a rodiče nechali děti se zapojit do běžných činností, kterým se sami věnují.
Seznamte se s Marií Montessori
Maria Montessori byla doktorka, psycholožka, vědkyně, pedagožka, spisovatelka a aktivistka za dětská práva. Díky dlouhodobému pozorování chování dětí dospěla k závěru, že pokud dětem poskytnete inspirující a klidné prostředí s vhodnými pomůckami, dokážou se samostatně rozvíjet. Samy si zvládnou osvojit potřebné znalosti a dovednosti bez toho, aby je k tomu vedl dospělák.
Děti se učí pomocí smyslů
Věděli jste, že děti získávají nejvíce informací zejména pomocí smyslů? Představte si, že svému dítku budete povídat o tom, že pejsek má hebkou srst a štěká. Dítě to sice uslyší, ale mnohem lepší představu si udělá vlastní zkušeností. To znamená, že si pejska pohladí (ucítí strukturu srsti) a uslyší, jak štěká.
Při učení je pro děti důležité, že si danou věc mohou:
- prohlédnout,
- osahat,
- očichat,
- vyzkoušet chuť,
- manipulovat s ní.
Zapojí tedy všechny smysly. Pokud dítěti poskytnete možnost učit se pomocí smyslů, pomůžete mu je zdokonalit. Navíc to prospívá i intelektu a dalším schopnostem. Senzorický vývoj dítěte probíhá zhruba do 6 let. Je potřeba vyčíhnout správné senzitivní období. Jde o dobu, kdy se dítě nejsnadněji naučí například barvy nebo jazyk. Jakmile zpozorujete, že je dítko zaujaté určitou věcí, podpořte ho v ní. Pokud toto období propásnete, neznamená to, že se dítě dovednost už nenaučí, ale bude se ji učit déle a může to pro něj být těžší.
Senzitivní období je jednoduše neodolatelný zájem dítka o určitou část prostředí, který ho nutí k činnosti. Pokud se dítko této činnosti bude věnovat, trvale se ji naučí. Úkolem rodičů je dítěti poskytnout potřebné prostředí a pomůcky.
Příklad: Pokud vaše dítko rozmazává jídlo po zdech a stolech, dejte mu pastelky.
Výroba Montessori pomůcek pro rozvoj smyslů
Malé děti vnímají svět kolem sebe mnohem intenzivněji než dospělí. Jak by také ne, když je pro ně všechno nové. Své smysly využívají mnohem více než dospěláci, čímž skvěle stimulují své mozky. Pamatujte, že čím více necháte děti svět objevovat, tím více podnětů se dostane k jeho mozku. Může se tak učit novým věcem, ale také rozvíjí svůj intelekt.
Pomocí smyslových pomůcek se děti připravují na další vzdělávání, třeba na:
- matematiku,
- jazyk,
- umění.
Věděli jste, že když dítě pracuje svými smysly, rozvíjí také svoji představivost a kreativitu? A právě ty jsou pro dětský svět nesmírně důležité.
Montessori pomůcky pro rozvoj zraku
Zrakem člověk vnímá světlo, barvy, tvary, prostor i vzdálenost. U dětí je nejméně rozvinutý po narození. Jeho správný rozvoj je důležitý ke zvládnutí čtení a psaní. Montessori pomůcek pro rozvoj zraku je celá řada. Umožní dětem rozlišovat mezi různými velikostmi a mnohdy nepřímo rozvíjí matematické vnímání.
Červené tyče
Červené tyče jsou jednou z pomůcek, kterou se děti učí zbystřovat nejen vizuální, ale také hmatové smysly. Děti se naučí rozeznávat délku. Jde o několik tyčí, které se liší délkou. Nejkratší tyč může měřit například 10 cm a rovnoměrně o dalších 10 cm roste. Nejdelší tyč může mít 100 cm.
Zajděte si do hobby marketu a pořiďte si 10 hranolových tyčí. Na požadovanou délku si je můžete nechat nařezat v obchodě, případně to šikovní tatínci zvládnou i doma v dílně. Celé tyče natřete pomocí štětce barvami, které jsou vhodné pro děti.
Úkolem dětí je skládat tyče podle délky od nejdelší po nejkratší nebo naopak. Dětí se naučí odlišovat různé délky a odstupňovat je.
Poznávání barev podle Montessori
Poznávání barev a jejich pojmenování je jednou z prvních vzdělávacích aktivit, na které rodiče s dětmi pracují. Vyčíhněte si správné senzitivní období, během kterého je dítko na učení barev nejlépe připravené. Sledujte ho při hraní a uvidíte, kdy o barvy projeví patřičný zájem.
Barevná paleta
Barevnou paletu si jednoduše vyrobíte doma. Budete potřebovat:
- tvrdý bílý papír,
- barevné papíry,
- lepidlo,
- nůžky,
- fixy.
Z bílého papíru vystřihněte kolečko, aby se na něj bez problémů dala položit dlaň. Dále si zvolte barvy, které chcete s dítkem procvičovat. Z barevných papírů vystřihněte 5 barevných koleček a nalepte je na bílé kolo tak, aby na ně pohodlně dosáhly dětské prstíky při položení dlaně.
Z bílého papíru si vyrobte několik předloh, podle kterých bude dítko prstíky zvedat. Na předloze musí být stejné barvy jako na bílém kole. Barevná kolečka na předloze nakreslete fixy.
Nechte dítko na barevnou paletu položit dlaň a položte před něj předlohu, podle které bude zvedat prstíky. Začít můžete od palce i prsteníčku. Dítko se procvičí nejen v barvách, ale taky si zdokonalí soustředěnost a jemnou motoriku.
Místo barev můžete použít i zvířátka nebo třeba ovoce.
Rozvoj sluchu
Zvuk dítě vnímá už v době, kdy je v maminčině bříšku. Po narození dokáže reagovat na mámin hlas, který jej uklidňuje. Zhruba ve třetím měsíci umí miminko zvuk lokalizovat a otočit se za ním. Věděli jste, že zvuk je jedním z prostředků komunikace, který ovlivňuje rozvoj řeči? Pro malé děti se používají různá chrastítka nebo zvonečky. U větších dětí můžete sluchové vnímání rozvíjet pomocí zvukových válečků.
Jak si vyrobit zvukové válečky?
Jaké výtvarné potřeby budete potřebovat:
- 12 roliček toaletního papíru,
- karton,
- tužku,
- kružítko,
- nůžky,
- z kreslicích potřeb sáhněte po černém a červeném fixu,
- tavnou pistoli,
- 6 druhů náplní do roliček (například: korálky, rýži, krupici, čočku, koule z alobalu, kamínky).
Důležité je, aby náplně vydávaly každá jiný zvuk. Na karton udělejte pomocí kružítka kolečka, která budou větší než průměr ruliček. Každá rolička musí být na obou stranách uzavřená. Kolečka na ruličku nalepíte pomocí tavné pistole. Nejdřív do ruličky dejte náplň a až poté ji zalepte. Šest ruliček označte červeným puntíkem, šest černým. Úkolem dětí je najít pár černé a červené ruličky, které mají stejnou náplň.
Kromě zjemnění sluchu si děti obohacují slovní zásobu o slova jako hlasitý, tichý, jemný atd.
Stereognostické pomůcky
Název je odvozený od slova stereognozie a jde o to, umět poznávat věci pouze pomocí hmatu. Nevidíte je ani neslyšíte. Nejoblíbenější pomůckou jsou v tomto případě tzv. tajemné sáčky, které si snadno vyrobíte doma.
Budete potřebovat látkový neprůsvitný sáček a několik věcí, které má dítko poznat, například:
- klíček,
- autíčko,
- tužku,
- knoflík,
- minci.
Stačí věci do sáčku vložit a nechat vašeho malého uhádnout veškeré předměty.
Zkuste své děti učit zábavnou a nenásilnou formou. Uvidíte, že si tyto hry zamilují.